lørdag 10. april 2010

Vise ord fra en vis mann - Rajmohan Gandhi besøker Vestbredden

Plassen var fylt av unge og voksne, studenter og diplomater som ønsket å høre på debatten og innleggene til Rajmohan Gandhi og Mustafa Barghouthi.

Den indiske ambassadøren. Han hadde tatt noen studier i Stavanger "i sin tid" og inviterte meg og noen på teamet mitt på middag for å diskutere Norge og Palestina/Israel og India. Jeg svarte at det hørtes veldig hyggelig ut, men det var da ikke et rent lite emne han hadde plukket for en liten middag!

Silje leker paparazzi...Rajmohan Gandhi og konen hans kommer ut av bilen. Mustafa Barghouthi til venstre på bilde (han er generalsekreteren i the National Palestinian Initiativ). Jeg hadde kommet meg på "feil" side av plassen og endte opp på andre siden av folkemengden, men dermed rett ved siden av de celebre gjestene.

Salen var spekket av mennesker, inkludert meg selv, som satt forhåpningsfulle og ventet på inspirerende ord om fred og frihet. Og vi fikk alle det vi håpet på, og mer enn det. Prof. Gandhi var tydelig og klar, og svært strukturert og flink til å prate. Han kom med forklaringer og linker til Sør-Afrika og India og sin egen bestefar som ledet Indias frihetskamp fra britene. Han applauderte palestinernes evne til å le og glede seg til tross for forholdene de lever under, og hevdet at det var nettopp dette de kom til å vinne med. "Ikke bare er det en mekanisme som gjør at dere håndterer leveforholdene deres bedre, men det viser at dere vinner kamp etter kamp".

Hans ord om den israelske regjeringen og okkupasjonen var harde. Faktisk så var de mye mer direkte og kritiske enn jeg hadde trodd, han var dønn ærlig. Men han var rettferdig. Det var viktig for han å poengtere at det finnes mange gode og dårlige mennesker på hver side og han hadde både israelske venner og jødiske venner rundt i verden som delte hans syn på okkupasjonen. "Det er viktig at dere jobber sammen med de", sa han og viste til de israelske fredorganisasjonene.

Gandhi fremhevet også viktigheten av ikke-voldelige veier å kjempe og viste til en av sine egne frihetshelter i India; King Khan. Ved å bruke ikke-voldelige metoder ble han en av de mest fryktede og respekterte lederne for motparten. Barghouthi la også vekt på dette og minnet folk på at det var helt feil å begynne å telle sine egne døde/falne som milipæler i kampen. Uten å si ordet så fikk han oss alle til å tenke på martyrer og plakatene av de 4 som døde uken før.

Prof. Gandhi var veldig hyggelig og tok seg tid til å svare på hvert spørsmål etter debatten. Ivrige studenter ble stående igjen lenge for å høre på hva han hadde å si.

Til slutt kom han med noen forslag til hvordan palestinere kan fortsette kampen.
1. Vær tålmodig,
2. Ikk mist håpet om en rettferdig seier
3. Sett pris på dine kollegaer, "Make the other person great, then you will be great. Your team will become stronger and your cause stronger".
4. Fortsett å jobb med det sivile samfunnet rundt dere.
5. Fortsett å le
6. Utvid den ikke-voldelige kampen
7. Unite - muslimske og kristne palestinere lider under de samme forholdene, jobb sammen.

Etter stående applaus forlot vi salen og tuslet fornøyde hjem med hver vår falaffel i hånden. Det var en fryd å sitte og høre på han og jeg er sikker på at jeg ikke var den eneste som var fyllt av inspirasjon, tanker og ideer da jeg la meg for å sove.

“Self confidence will be found with one hand fighting for your rights and the other hand reconstructing civil society”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar