tirsdag 6. april 2010

Norsk jente, kollega i Jerusalem, ble angrepet av israelske bosettere.

Jeg var på vei inn døren fra en lang dag ute i går og blir møtt av mine team-medlemmer som fortalte at noen hadde angrepet 3 av kollegaene våre som er plassert i Jerusalem. Jeg fikk raskt sjekket mailen min og så en beskjed fra kontoret som forklarte litt av hva som hadde skjedd, mens jeg ringte Ronja som er den norske på teamet der nede. Hun hadde vært en av de 3 og klarte å få det meste på film.

Etter noen minutter fikk jeg lastet ned filmen som kontoret hadde lagt ut på youtube. Det var helt uvirkelig! Vi er blitt trent i å takle demonstrasjoner, hus ødeleggelser, militæret, og også bosettere. Men dette var et scenario vi ikke hadde forutsett. De 3 gikk på gaten i området Sheikh Jarrah og hadde akkurat besøkt en palestinsk familie som har fått ordre om å flytte/bli kastet ut. De er omringet av israelske bosettere som har tatt over omtrent alle husene i området og trenger støtte fra oss. Og mens de er på vei hjemover, så ser de noen bosettere som begynner å følge etter de.  Deretter starter de å rope, sparke flasker og kaste steiner. En engelsk dame på teamet ble truffet av en stein og ble sendt til sykehuset for en sjekk. Heldigvis var ikke skadene mer alvorlig for de, men det var verre med de palestinerne som kom for å hjelpe de. Det israelske politiet kom på stedet, og gjett hvem de arresterte!? En palestiner. En annen ble sendt på sykehuset da han ble angrepet av kniv og fikk skjært opp hånden sin. Og nå står en tredje person i fare for å bli arrestert.

Det er nesten så man ikke klarer å tro det. Hadde jeg ikke kjent mandatet til programmet vårt, eller de kollegaene som er der, så hadde jeg kanskje tenkt, "jo, men de provoserte sikkert litt", eller, "palestinerne var sikkert mer voldelige eller noe". For det virkelig helt utrolig at politiet kan arrestere de som beskyttet de internasjonale tilstedeværende. Og at den store gruppen som gikk til angrep går helt fri!

Jeg skal ikke gjengi mer av historien her, men dere kan gå inn på nrk.no og lese mer og se videoen de klarte å ta.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7067174

Har dere noen spm så er det bare å ta kontakt med meg så skal jeg sende dere videre til Ronja.

2 kommentarer:

  1. Utrolig sterkt å lese bloggen din. Håper alt er bra med deg, og at du ikke mister alt motet med alt som skjer. Du gjør en utrolig viktig jobb! Jeg skal søke på ledsagerprogrammet neste år, så er veldig spennende å følge med på hva du opplever. Lykke til videre med jobben du gjør!

    SvarSlett
  2. Hei Helene, så hyggelig at du følger med her. Motet går i daler, fort opp og fort ned. Men oppturene lever man så lenge på (og for).
    Ja, du må søke!! Skriv meg opp som referanse hvis du vil, du er jo være en super person for denne jobben!

    SvarSlett