lørdag 3. april 2010

Lørdagsgodt


Dagen i dag har vært stille. Det er lørdag så alle er litt på vakt. Lørdag er Shabbat og hviledagen i den jødiske troen. Den varer fra fredag kveld til lørdag kveld. Som oftest skjer angrep på landsbyer nettopp på denne dagen, så vi må alltid være to personer i huset. Jeg har gått på turer og drukket kaffe etter kaffe med forskjellige familier, matet små lam med flaske, og sittet utenfor huset for å vise at vi er tilstedet.

Nabodamene er to voksne søstre som bor sammen med moren sin og de driver en liten butikk. Butikken er et skap og noen hyller i stuen deres og de er fylt av ris, toalettpapir, masse-rart-som-jeg-ikke-vet-hva-er, og ikke minst godteri. Og i dag er tydeligvis den store godteri-dagen! Barn har løpt frem og tilbake forbi meg for å kjøpe sjokolade og kjeks og alt annet de sikkert ikke får spise til hverdags. De kommer fra fjærn og nær, gående, løpende, og på esel. Og etter at de har fått tak i det de ville ha så hopper de opp på eselet igjen, gjerne 3 på samme, og vugger nedover veien med verdens største smil, mens de gumler i seg søstsaker.

Jeg snek meg inn i butikken og fikk plutselig verdens største smil jeg også da jeg fant ut at de hadde tinywiny cadbury sjokolade! Jeg kjøpte 2 for 1,50kr, og snek meg raskt ut igjen mens nabokonene lo godt. Lørdagsgodt blir man aldri for gammel for!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar