fredag 9. juli 2010

Henna og jentesnakk

Isra og Sanna, to nabojenter på 16 år som elsker å øve seg i å legge henna. Sanna ønsker å jobbe i en salong når hun blir stor, men faren ønsker at hun skal bli sykepleier og moren vil at hun skal bli dataingeniør.

Noen ganger synes jeg det er utrolig gøy å være jente. Jeg mener, det er ikke noe jeg går og tenker på hele tiden, men innimellom slår det meg, spesielt i en jobb som dette der kjønnsrollene er veldig tydelige. Jeg får adgang til både mennene og kvinnene her, og kan bevege meg friere i landsbyen og hos familiene enn en mann kan. En mann i denne landsbyen må være forsiktig å aldri gå rundt alene hvis han tror han kan møte på noen av damene alene, han kan ikke gå inn i et hus med bare damer, ikke komme inn på kjøkkenet osv.

De siste ukene har jeg fått mer og mer innpass hos kvinnene og jentene, og de begynner å åpne seg. For noen dager siden ble jeg sittende med en mor, hennes døtre, svigerdøtre, og barnebarn. Samtalen gikk fra forelskelser, voksing vs napping vs shaving, henna, frisyrer, sladder, barn og ansvar, til utdanning og ekteskap. Jeg hadde det utrolig gøy! Kommer man under de kulturelle forskjellene så ser man at man ikke er så ulike alikevel.

En ting jeg kommer til å savne når jeg kommer hjem er kvinnenettverket her nede. De tar vare på hverandre, samles helt uformelt, og kan tilbringe hele dager sammen uten at de nødvendigvis sitter og prater hele tiden. Noen lager litt te, andre lakker neglene og ser på tv, noen sitter ute og skravler, mens andre igjen tar seg en liten høneblund. Og så samles alle sammen i en sirkel til et langt måltid der med masse god mat før de avslutter dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar