mandag 12. juli 2010

500 kroner i bot fordi 2 utenlandske jenter satt i bussen


Bildene er tatt rett etter kontrollposten, før militærbilen foran oss stopper.

Ble stoppet igjen i dag, på vei tilbake fra Nablus. Vi kjørte gjennom en kontrollpost, de vinket bussen vår forbi, men så fikk en av soldatene øye på to utenlandske jenter og ropte noe over til de andre soldatene. De ler høylytt og jeg ser ut på de, lurer på hva det er. Dessverre får jeg øyekontakt med han i ett sekund og da stopper han bussen. De neste 5 minuttene flørter de høylytt med oss, ler, tuller og spør oss spørsmål. Jeg og kollegaen min klarer ikke å smile til de, vi svarer kort på det de ønsker å vite og stirrer rett frem. Jeg er flau og føler meg utilpass. Palestinerne vi sitter med er alle tålmodige og jeg snur meg til paret bak meg, som også er fra Yanoun, "Beklager, beklager". Damen svarer "Det går bra, det er ikke din feil". Men på en måte er det min feil. De hadde ikke stoppet bussen hvis de ikke hadde sett at skandinaviske jenter, som skiller seg ganske mye ut, satt på bussen.

Det er ikke første gang det skjer. Noen ganger skjer det på kontrollpostene der folk står i kø i timer for å komme gjennom til jobb. Soldatene tar oss til siden, flørter med oss foran palestinerne, bruker ekstra lang tid og sinker køen. Hver gang det skjer gremmes jeg og vet at jeg har gjort den ellers lange reisetiden deres enda lengre. Derfor er det veldig viktig for meg å vise så godt jeg kan at jeg ikke tollererer det, men uten at jeg blir uhøflig. Jeg hater denne makten de har, og tolkningen av reglene forandres fra soldat til soldat, man vet ikke på forhånd hvordan de kan reagere.

Denne gangen måtte bussen vente i 15 minutter og sjåføren fikk en bot på 500 kroner, uvisst hvorfor. Han mumlet noe med at det kunne være fordi han hadde et dårlig dekk...

2 kommentarer:

  1. Hei igjen Silje. Det er nok store kontraster, vi er så vant til at her kan vi reise fritt og uforstyrret, ikke væpnde vakter som går rundt om kring, jeg er redd vi ikke helt skjønner å sette pris på den friheten vi har.
    Og bare det at barna føler seg trygge i nærheten av der dere bor, det sier jo litt det, og jeg skjønner det ikke alltid er like lett å vere en lyshåret jente fra skandinavia, det skaper sikkert noen oppmerksomhet ja. En liten hilsen fra et stormfullt Stadhav, Mvh Dagfinn.

    SvarSlett
  2. Nei, det er sant, det er vanskelig å forstå at man ikke har lov til å reise dit man vil. De aller fleste her har ikke lov til å reise til Jerusalem, ikke lov til å reise til Israel, og heller ikke lov til å reise ut av landet. For nordmenn som er glade i å reise er det nesten uvirkelig å forstå.

    Håper dere holder dere fast der oppe ved havet, det er et nydelig sted selv i stormfullt vær. Det er noen ganger da jeg liker vestlandet best!:-)
    ~
    Silje

    SvarSlett