fredag 4. juni 2010

En rask update.

Gjentatte besøk i Iraq Burin der jeg jobber med ungdom og familier, og spesielt unge gutter/menn. Demonstrasjonene der bli bare verre og nå har vi startet et samarbeid med UNESCO Chair for Human Rights, Democracy and Peace. To av våre kontakter er blitt skutt og skadet de siste ukene, i tillegg til en 12 år gammel gutt sist lørdag. Vi har funnet ut at det viktigste vi kan gjøre nå er å besøke barn og unge, prate med de, la de fortelle sin historie og høre på hva de sier.

Besøk i beduinleirer i Jordan dalen. Ekstremt fattige samfunn som lever under sterkt press fra israelske bosettere og er kuttet av fra tilgangen til vann og elektrisitet. I tillegg til at Jordan dalen er en egen del av Vestbredden og ligger litt "utenfor", så ligger det også i området C, militært israelsk styre. Det virker som om situasjonen her er så komplisert og vanskelig at organisasjoner så vel som palestinske myndigheter ikke orker å involvere seg ordentlig. Neglected.

Barn i beduinleiren Ein el-Hilwe i Jordan dalen.

Så reiste jeg til Jordan for å få et nytt visum. Fra mangel på vann til sjø, basseng og så mye vann i dusjen du ønsker (i kyst-området). Her lekte jeg turist et par dager for å prøve å komme meg inn i Israel igjen med et nytt visum. Jeg er en ung jente (eller er jeg kanskje over i kvinne/dame kategorien nå!?...) snakker ikke hebraisk, kommer fra et sosialdemokratisk land som støtter fred og forsoning her nede, og har stempel fra mange forskjellige land i passet mitt, og har vært her i 3 måneder og vil gjerne inn i landet igjen. Hva studerer jeg!? Veel...Menneskerettigheter og konfliktløsning.
 Men det gikk greit, kledde på meg rollen som en skikkelig naiv turist som likte å reise litt, liksom. "Hva synes du om Jerusalem?", "Elsker Tel Aviv!!".

Internett går så sakte, så sakte. Har trent et nytt team som skal være her med meg i sommer, og må få litt søvn før morgendagen starter. Fortsettelse følger i morgen tidlig.

1 kommentar:

  1. Hei igjen Silje!

    Så godt å "se" deg igjen, har savnet et bilde av deg på bloggen din!
    Er glad for at dere tar dere tid til å reise litt rundt og snakke med barn og unge, viktig å høre hvordan de har det i en vanskelig hverdag. Og alle barn og unge fortjener og bli hørt og sett!!!

    Og leke turist skulle ikke være noe problem for deg nei:-)
    Glad for at alt gikk i orden med nytt visa, men håper at du ikke havner i trøbbel i forhold til hva du engasjerer deg i. Har gitt ut bloggadr. din til mange i det siste,bl.a. til Soroptimister, og senest i går til hun som ekspederte meg på Lindex på Gulskogen senter. Mamma XXX

    SvarSlett