tirsdag 22. juni 2010

Mandelsesongen nærmer seg.


Nå er det ikke lenge til mandelsesongen starter her nede. Det er fremdeles noen uker til, i august en gang, men er man barn har man allerede begynt å spise de. De smaker fremdeles litt "tre", men det er ikke det viktigste. Barna plukker de ned fra trærne, vi sitter i en klynge med hver vår stein og hver vår mandel, og vi prater og hakker i vei til vi finner en liten lys mandel inni skallet.




Vi har alltid mandler i huset. Etter de plukkes ned fra trærne blir de lagt ut i solen for å tørke og så setter damene i gang med å hakke frem mandelene. Nabodamene våre steker de og de er supergode som snacks! De koster 20NIS for en liten flaske, noe som egentlig er litt dyrt her oppe, men det er verdt det. Og jeg finner stadig nye måter å bruke mandler på; i  (frukt)salater, på is, som snacks, i eplemost/kompott, ved siden av ost, i risen, ja, you name it!

3 kommentarer:

  1. Hehe... Det var jo akkurat sånn jeg satt med hasselnøttene i hagen før jo:-) de smaker jo ekstra godt når du plukker de selv!!

    Det er bare å finne en stein, Silje:-)

    Klem fra Janne

    SvarSlett
  2. Ja, jeg tenker på deg hver gang jeg sitter der med barna;-) Allerede funnet en stein, og de smaker mye bedre når man hakker de selv enn når man kjøper de i butikken.
    Når var det du kommer nedover hit sa du??

    ~
    Silje

    SvarSlett
  3. hehe....

    Jeg tror nok heller jeg får lete frem treet i hagen=) Skal spare noen til du kommer hjem jeg! Hvis ikke ekornene har spist de!!

    SvarSlett