onsdag 23. juni 2010

Vitaminer, vitaminer, vitaminer - "Welcome Norvege"


Jeg er tilbake i Jerusalem. En kollega og venninne er blitt syk og vi har tilbrakt de siste dagene på akutten, sykehus og laboratorium. Etter jeg kom ned hit har flere i teamet blitt syke, så nå prøver jeg alt jeg kan å holde meg frisk. Det er slitsomt nok å jobbe i denne varmen om man ikke er sengeliggende i tillegg. 

Derfor er jeg daglig innom frukt og grønt butikken på hjørnet. "Welcome Norvege!", "Takk, takk", smiler jeg og plukker med meg et par tomater, appelsiner og mangoer. "Is that all, Norvege?" smiler han lurt, jeg nikker, smiler og betaler før han plukker frem en stor bukett mint og sier "Mint, Norvege, welcome". Hver eneste dag. Herlig! 


Frisk, duftende mint som kan puttes i te og vann, og nå skal den puttes i limonade. Ekte palestinsk mint limonade.  Oppskriften er enkel:

- 6 sitroner
- 1/2 kopp sukker (smak deg frem)
- En stor bunt mint
- 7dl vann

Press sitronene og bland juicen med sukkeret til det er løst opp. Du kan godt putte juicen og mintbladene i en blender så det blir godt blandet, ellers kutter du opp mintbladene i små biter og blander det inn for hånt. Tilsett vann litt etter litt, og plasser i kjøleskap med masse is!! Jeg synes det er best hvis isen er hakket i en blender så det blir som en smoothie, men her er det bare å prøve seg frem.

ليمون نعناع - mint limonade i Nablus.

Så nå er jeg godt proppet med c-vitaminer og andre gode ting, satser på å unngå sykesengen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar