lørdag 19. juni 2010

En tur gjennom Jerusalems gater.


I dag skal jeg ta dere med på en liten tur gjennom Jerusalems gater. Når man har sett alle monumentene, kirkene, moskeene, klagemuren og alt det andre, eller når man har blitt lei av å gå rundt og se etter det, så finnes det masse spennende og koselige ting man kan gjøre. Forskjellen mellom øst og vest Jerusalem er ikke så stor som alle tror. Øst Jerusalem hører til Vestbredden, men man merker igrunn ikke at man har gått over til den andre siden.


Jerusalem er en by med mange spennende butikker, og hvis man ser bort fra de billigste og mest turistifiserte butikkene så kan man finne virkelige fine antikviteter, kunst, smykker osv. I tillegg så er det noen virkelig gode bokbutikker, to av mine favoritter er Educational Bookshop i øst Jerusalem, hvor du også kan sitte ned og spise en lunsj og ta en kaffe, og bokbutikken i American Colony, et hotell i øst Jerusalem. Begge disse stedene er fulle av lesestoff, magasiner, aviser, og de som jobber der er veldig behjelpelige, absolutt verdt et besøk!

Går jeg langs gatene i gamlebyen prøver jeg å unngå de mest travle tidene og områdene. Man trenger litt overskudd og energi for å klare å komme seg forbi selgere og folk som lurer på hva en enslig, utenlands jente gjør der. Hvis jeg har på meg vesten min er det litt bedre. Mange kjenner igjen den og har sett noen av kollegaene mine ved kontrollposten om morgenen, ved skolen i Hebron, eller lignende. På en måte er det veldig koselig, de stopper meg, vil be meg på te, gir meg en "special-price-for-you", og vil snakke politikk og samfunn. Men det tar tid, og er jeg uhøflig eller kort så kan det gå ut over ryktet til programmet.


Det mest spennende med Jerusalem er at det er en stor smeltedigel av forskjellige mennesker. Du finner muslimer, jøder, kristne, palestinere, israelere, internasjonale som jobber her og turister. Innenfor disse finnes det igjen mange nyanser av grupper og folk som vandrer rundt i gatene og det har de gjort i tusenvis av år!


Kommer dere til Jerusalem en dag så håper jeg dere tar dere tid til å vandre rundt i gatene og ta inn atmosfæren og stemningen i byen. Lydene av moskéen, kirkeklokkene, og musikken og det yrende livet rundt Jaffa-street i vest Jerusalem. Gå rundt i gamlebyen på måfå og drikk te med butikkeierne, sitt foran Damaskusporten og se på livet mens du spiser en falafel fra mannen som står på andre siden av gaten. Og ta inn tusener av år med kultur, historie, og mennesker.

2 kommentarer:

  1. Igjen hyggelige blogger fra deg, Silje! Lengter tilbake til Jerusalem når jeg leser denne og senere blogger. Flott by - tross alt , prøv å få med deg mye av vår felles Bibelhistorie mens du er der! Ellers: Ta vare på deg selv og spar på kreftene! Hverken du eller jeg kan klare å ordne opp i de 1000-årige konflikter som er der. Håper du får noen gode feriedager også! Hils mine mange venner i byen, spesielt personalet på Seven Arches Hotell! Ha en fin helg - Steinar

    SvarSlett
  2. Hei Steinar, Saa koselig, takk for kommentaren!
    Flott by ja, den har saa mye aa by paa og man foeler virkelig historien i veggene her.
    Seven Arches Hotell er kjempe hyggelig, er det der du pleier aa bo naar du er her nede? Skal hilse fra deg neste gang jeg er der. Si i fra hvis du tar turen ned hit i loepet av de neste ukene. Hadde vaert spennende og tatt en tur rundt her med deg!
    -
    Silje

    SvarSlett