tirsdag 8. juni 2010

Klovn, prinsesse, hjerter og stjerner - en kveld med barna i Yanoun.



Dere husker kanskje hva som var målet mitt tidligere i vinter/vår!? Jeg ønsket å skape noe stabilt og bra for barna her i landsbyen. Det har vi etterhvert klart å få til. Hver torsdag kveld, etter barna har hjulpet til med melking og gjeting, møtes vi oppe i skolen. Her har vi litt engelsk undervisning, men ingen skolebøker eller pugging, kun for moro! Og etter det har vi leker, filmkvelder, dansing eller lignende. Så lurer dere kanskje på hvorfor vi ikke setter i gang med litt ordentlig undervisning!? Vel, vi har tenkt som så, at vi er her for en kort periode, vi er ikke utdannet lærere eller pedagoger og vi vet at barna er slitne når kvelden kommer.


For meg er det bedre at barna får tillitt til oss, at de koser seg, føler seg trygge og får lov til å være barn en liten stund. Lærer de noe så er det en super bonus og vi håper selvfølgelig at de får med seg noe engelsk. Det har vært utrolig vanskelig å komme nær disse barna, de er tilbaketrukne og skeptiske og det tok meg ca 6 uker før de smilte til meg. Går jeg ned til neste landsby eller tettsted ser jeg fort forskjellen på barna her og der. Til og med de som kommer på besøk fra andre steder oppfører seg anerledes. De løper bort til meg, er kjempe nysgjerrige, smiler, ler og tuller. Men nå, endelig, har barna her oppe virkelig begynt å åpne opp og jeg storkoser meg sammen med de.

Forrige torsdag hadde jeg sommer-teamet på besøk for trening og da satte vi i gang med ansiktsmaling! Ble vi ikke fine!?

2 kommentarer:

  1. Ja dette var Siljemoren (sorry jenta mi!) i kjent stil, godt at dere tar dere tid til å leke litt og ha det gøy! Det er en fin måte og bli kjent med hverandre på.

    Lykke til videre med torsdagskveldene sammen med barna, jeg skulle gjerne ha vært der sammen med dere:-)

    Beste hilsen fra mamma

    SvarSlett
  2. Så søte dere var:-) bra at dere lager litt sosialt for barna der nede, det er vel godt med avkobling fra hverdagen for de!!

    Digger innlegget om kino, med Madagaskar på arabisk;-)

    Hilsen fra Janne

    SvarSlett