fredag 26. mars 2010

Hva har jeg lært de siste dagene?

Denne uken har jeg vært tilbake på kurs i Jerusalem. Det har vært mye kursing de siste månedene og det trengs for det er mye man skal passe på og mye å sette seg inn i. Men jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt lei av å sitte inne, jeg vil ut og møte folk igjen, gjøre noe, og se!

Hver dag blir vi bedt om å komme med noen refleksjoner og si noen setninger, ord, om hva man sitter igjen med fra dagen før. And believe me, det er mye rart man har oppi hodet sitt etter så mye input.

Så, hva har jeg nå lært da?

1. Ta alltid med deg en løk når du skal på demonstrasjon. Det hjelper mot tåregassen.

2. Det er vanskelig å jobbe i team, men viktig å ha noen gode mennesker rundt deg i en presset situasjon.

3. Rapporter, logger, nyhetsbrev, blogging, focus reports, øyevitne reportasjer osv...Jeg skulle gått på journalisthøyskolen.

4. Det er viktig å le, humor får deg gjennom alt:-D

5. Ideologier er mye sterkere enn jeg først trodde. Når man kan klare å kaste ut folk fra toppetasjen på et hus for å bo over folk du hater i et nabolag du hater, og i tillegg la barna dine vokse opp slik - da er det ikke bare noe du mener og tror...
6. Militær-prosedyrer for den israelske hæren i situasjoner som "are getting out of hand", demonstrasjoner ol.:
    - Lydgranat
    - Tåregass
    - Gummikuler (har de ikke gummikuler så hopper de over dette punktet)
    - Skarp ammunisjon
    - Skudd 60 graders vinkel
    - ....
Man bør være på vei hjem i det man hører at de skifter til "ekte" kuler.
7. Ikke bruk "masse armer og bein" når du skal snakke med soldater.

8. Blir man kidnappet så hjelper det ikke å ringe familie og venner, hm...

9. Normalt så skjer det ikke noe med internasjonale her nede.

Phu.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar