onsdag 24. mars 2010

2 gutter drept under liten demonstrasjon.

Vi står og ser på hva som skjer i enden av veien der soldatene kommer inn i landsbyen og møter ungdommene og barna.

Under et besøk til en landsby teamet mitt vil ha ansvar for de neste månedene ble vi vitne til en demonstrasjon som ble langt mer voldelig enn vi først trodde. Iraq Burin er en landsby med ca 1000 innbyggere og ligger i nærheten av Nablus, nord på vestbredden. De siste 6 månedene har det vært sammenstøt mellom innbyggerne og israelske bosettere hver lørdag. Israleske bosettere blir ofte kategorisert for å skille mellom de ideologiske og de som bor der av økonomiske grunner. Dette kan jeg komme mer inn på i et annet innlegg. Bosetterne i dette området er ideologiske og kan opptre svært provoserende. De bor på høydene rundt landsbyen og hver lørdag kommer de ned for å bade i drikkevannet til landsbyen, bærende på våpen (som for eksempel høygafler og M16). Landsbybeboerne svarer med å kaste stein, og dette har etterhvert utviklet seg til et lørdags-rituale som også involverer soldater. Det er blitt et slags gjensidig spill.

Denne gangen var det ingen bosettere, men kun soldater og de to partene nærmet seg hverandre. Tåregassen lå i hovedgaten, det kom stadig mer fra soldatene på andre siden, og vi hørte skudd. Mange barn og unge hadde som vanlig samlet seg og beveget seg sakte mot enden av veien og frontlinjen. Jeg liker vanligvis å ta bilder og en del av meg hadde på forhånd tenkt at dette kom til å bli litt spennende og interessant. Men da jeg var der følte jeg meg bare ubekvem og kvalm. Dette var bare smågutter med småsteiner! De føler seg maktesløse og dette er det eneste de kan gjøre, mens soldatene på sin side gjør en jobb og føler seg truet.


Da vi hørte lydbombene nærme seg så begynte vi å diskutere når vi skulle trekke oss tilbake, det forgikk ganske lenge og til tider virket det ganske statisk. Etterhvert så vi bildekk som brant og hørte flere og flere skudd, og plutselig begynte alle å løpe. Dette var vårt que for å trekke oss unna og vi kom oss i en bil og kjørte vekk derfra.

I det vi kom inn døren hjemme hørte vi at 2 gutter, Mohammad Qadus og Osaid Qadus, begge 16 år, var skutt og drept.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar